2019. 06. 06. 12:52
Gyakori kérdések
Mi az a mobiljegy?
A közlekedési mobiljegy egy mobilapplikáción keresztül megvásárolható utazási jogosultság. Mobiljegyet első lépésként a 100E reptéri járatra lehet váltani 2019 júniusától.
Kihez tartozik a mobiljegy, ki és milyen szolgáltatást biztosít?
A mobiljegyet első lépésként a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM Zrt.) alkalmazásából lehet megvásárolni, később, viszonteladók belépésével, további alkalmazásokból is. Az NM Zrt. az applikációjában - és később további viszonteladók az általuk üzemeltetett alkalmazásokban - a repülőtéri vonaljegyet a saját nevében, közvetített szolgáltatásként értékesíti. Tehát az utasok számára csak értékesítéssel kapcsolatos feladatokat lát el, működteti a mobilalkalmazást. A megvásárolt jegy felhasználására, az utazási feltételekre vonatkozóan a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Üzletszabályzata tartalmaz rendelkezéseket. Ebben a tekintetben az utas a BKK-val és a közlekedési szolgáltatókkal áll jogviszonyban.
Milyen feltételekkel lehet igénybe venni a mobiljegyet?
A mobiljegy vásárlásának és használatának elengedhetetlen feltétele, hogy az utas rendelkezzen okostelefonnal – és azon legalább Android 5, vagy iOS 10 operációs rendszerrel -; a telefonra telepítve legyen a megfelelő alkalmazás és azt képes legyen megfelelően futtatni a készülék; illetve fontos az is, hogy a telefon aktív adatkapcsolattal, azaz internetes elérhetőséggel rendelkezzen. A megvásárolt mobiljegyet a felszálláskor érvényesíteni is kell.
Meddig érvényes egy megvásárolt mobiljegy?
A mobiljegy formájában vásárolt repülőtéri vonaljegyet a vásárlástól számított 2 éven belül kell érvényesíteni, utazásra felhasználni, vagy ezek hiányában visszaváltani. Ha a 2 év alatt változik a jegy ára, az a már megvásárolt jegyek felhasználhatóságát semmiben sem érinti. A 2 év leteltét követően a jegy már nem érvényesíthető, és nem is váltható vissza.
A mobiljegy bevezetésével megszűnik a papírjegy?
Nem. A mobiljegy nem váltja le a jelenlegi papír alapú jegyeket és bérleteket, csupán egy új értékesítési csatornát jelent. A papír alapú jegyek és bérletek továbbra is megvásárolhatók a szokásos módon.
Drágább lesz a mobiljegy, mint a sima papírjegy?
Nem. A Budapest Főváros Közgyűlése által elfogadott díjszabás szerint nincs különbség a mobilfizetéssel vásárolt jegyek és bérletek, illetve a papír alapú jegyek és bérletek ára között. A mobilon történő értékesítés során az utas részére nem számítanak fel kényelmi díjat.
A mobiljegy a HÉV, a villamos, a metró, a troli és az autóbuszon is használható lesz?
Először a 100E vonalra szóló Repülőtéri vonaljegy lesz elérhető – pilot projekt keretében - az ügyfelek számára, majd a tapasztalatok alapján fognak dönteni további BKK díjtermékek mobiljegy alapú bevezetéséről.
Hogyan igényelhetek számlát, ha mobiljegyet vásárolok?
Az NM Zrt. applikációjában a szolgáltató a tárgyhónapot követő első naptári napon számlát készít az ügyfél vásárlásairól, amelyek elérhetők az ügyfél regisztrációja alatt. A számla elkészültéről a rendszer automatikus értesítést küld az ügyfél e-mail címére. A későbbiekben a viszonteladók csatlakozásával további alkalmazásokban is elérhetővé válik a közlekedési mobiljegy, amelyekben a számlázás rendszere eltérő lehet, de minden esetben biztosított lesz, hogy számlaigény esetén számla is készüljön a vásárlásokról az applikációban.
Vissza lehet váltani a fel nem használt mobiljegyet?
Igen. Az alkalmazásban van lehetőség arra, hogy a még nem érvényesített jegyet az utas visszaválthassa. Ilyenkor a mobiljegy árát jóváírják az ügyfél részére.
Ki lehet-e cserélni a mobiljegyet?
Nem. Mobiljegy formában jelenleg csak a repülőtéri vonaljegy értékesítése kezdődik meg, ezt más jegyre vagy bérletre nem lehet cserélni, azonban a fel nem használt jegyek visszaválthatók. Papír alapú jegyre történő csere, vagy papír alapú jegyek mobiljegyre történő cseréje nem lehetséges.
Egy felhasználó vásárolhat mások számára (Pl.: családtagjainak) is mobiljegyet?
Igen. Az alkalmazásban meghatározhatja a vásárolni kívánt jegyek darabszámát, de maximum 10 darab váltható. Tehát akár 4-5 jegyet is megvásárolhat az Önnel együtt utazók (pl.: családtagjai) számára. Utazáskor viszont ezeket a jegyeket is érvényesíteni kell a járaton és be kell mutatnia azokat a telefonján.
Hogyan ellenőrzik a mobilapplikációval vásárolt jegyeket?
A járműre való felszálláskor az utasnak érvényesítenie kell a megvásárolt jegyét, amelyet az autóbuszon kihelyezett jegyérvényesítő kód beolvasásával tehet meg. Az így megjelenő egyedi ábrát be kell mutatnia a járművezetőnek, aki azt ellenőrzi. Ha jegyellenőrrel találkozik az utas, akkor neki is be kell mutatnia a telefonján megjelenő egyedi jegyérvényesítő kódot, amelyet a jegyellenőr egy készülékkel ellenőriz.
Ha a mobiljegyet megváltotta egy utas, de lemerült a telefonja, mi a teendő?
A mobiltelefon feltöltöttségéről és a mobiladatkapcsolat biztosításáról az ügyfél felelőssége gondoskodni. Amennyiben ezek valamelyikének hiányában nem tudja bemutatni ellenőrzésre a megvásárolt jegyet, abban az esetben az elsőajtós felszállás során a járművezető megtagadhatja a szolgáltatás igénybevételét, és a papírjegy megvásárlását ajánlja. A jegyellenőr pedig jegyellenőrzés során pótdíjjazza az utast. Ilyen esetben az eljárás megegyezik a papíralapú díjtermékek esetében érvényes eljárással, amelyet a BKK Üzletszabályzata tartalmaz.
Hogyan vehetik igénybe az új rendszert azok, akik nem rendelkeznek okostelefonnal és internettel?
A mobilfizetési rendszer meghatározó, nélkülözhetetlen elemei a mobileszköz és az aktív internetkapcsolat, ezek hiányában a mobiljegy megvásárlása és használata nem lehetséges. Azonban a papírjegyek és papír bérletek használata továbbra is változatlanul lehetséges.
Külföldi turisták is tudják használni a mobiljegyet?
Igen. A rendszert bárki használhatja, aki telefonjára letölti a megfelelő a magyar, vagy angol nyelvű applikációt és használni tudja az adott szolgáltató (a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vagy viszonteladója) által meghatározott fizetési megoldást.
Hol jelezhetem a mobiljeggyel kapcsolatos észrevételeimet?
A mobiljeggyel kapcsolatos észrevételeit, kérdéseit a BKK ügyfélszolgálatán jelezheti a bkk@bkk.hu címen, a +36 1 3 255 255-ös telefonszámon, vagy a 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén u. 19–21. postai levelezési címen, továbbá az ügyfélközpontokban tehető bejelentés. Kifejezetten technikai problémák (pl.: alkalmazás működésével, fizetési folyamattal, számlával kapcsolatos kérdések) esetén célszerű az applikációban jelzett elérhetőségeken érdeklődni (az NM Zrt. applikációja esetében az NM Zrt.-nél, illetve a későbbiekben belépő viszonteladók applikációja esetében az adott viszonteladó ügyfélszolgálatán).